Helaian muka

Thursday, April 14, 2011

Seputar Hidup

Assalam.

Hidup ini ibarat roda, ada kalanya di atas dan ada kalanya di bawah. Cuba kita lihat bumi, ia berbentuk bulat dan juga berputar lalu siang dan malam silih berganti. Putaran bumi ini menjadi kiraan hari yang juga menjadi angka kepada umur kita.

Sedang saya duduk di ofis, saya terpandang kipas syiling. Laju ia berputar. Lalu terlintas di fikiran saya satu soalan. Bagaimanakah keadaannya jika bumi ini berputar laju seperti kipas?

Saya pasti tentu kita langsung tiada masa untuk duduk santai memikirkan tentang nasib. Semuanya akan menjadi begitu pantas. Muda akan cepat tua dan ajal pasti menjemput awal.

Kelajuan putaran bumi ini sesuai untuk kita memuhasabah diri. Memikirkan apa yang telah kita lakukan dan punya masa untuk bertaubat pada yang insaf dan kesal. Allah itu memberi kita ruang dan peluang yang kita tidak sedari ini.

Saya bukanlah guru agama untuk memberi ceramah dan bercerita tentang hadith dan sirah. Saya cuma insan yang mencari. Mencari hakikat hidup di sebuah pentas perhentian ini. Mencari makna sebuah kehidupan yang sebenarnya. Matlamat syurga sementara atau syurga yang kekal selamanya.

Sekian.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: