Helaian muka

Tuesday, April 12, 2011

Menyertai Atau Membentuk?


Akhbar merupakan media masyarakat yang menjadi saluran maklumat untuk rakyat. Oleh itu, maklumat yang disampaikan wajib benar dan telus. Perkataan dan lenggok bahasa serta susunan ayat juga mesti betul supaya ia tidak disalah erti atau faham oleh pembaca. Akhbar juga seharusnya menjadi wadah pendidik bangsa dengan memaparkan cetakan berita dan artikel yang membentuk pemikiran yang matang dan bijak.

Seperti yang dilihat dalam gambar, bagi saya pembetulan mesti dilakukan. Ini kerana terdapat salahguna perkataan dalam tajuk berita tersebut. Perkataan "menyertai" sepatutnya ditukar kepada "membentuk". Ini adalah sejarah dan ia wajib ditulis dengan betul, jujur dan telus. Bimbang jenerasi akan datang tersimpang dari sejarah yang sebenar.

Umum tahu Malaysia dibentuk pada 16 September 2011 iaitu Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak telah bersetuju untuk membentuk Negara Malaysia. Brunei dan beberapa negara lain tidak mahu ikut serta dalam membentuk Malaysia. Pada 9 Ogos 1965 Singapura telah keluar dari Malaysia dan membentuk negara sendiri.

Inilah hakikatnya, Sabah dan Sarawak yang masih kekal bukan menyertai Malaysia tetapi membentuk Malaysia. Diharap media cetak yang menjadi saluran informasi kepada rakyat dapat menulis atau mencetak dengan telus dan benar serta tidak bias. Begitu juga media elektronik dan media baru yang begitu diminati rakyat masa kini.

Sekian.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: