Helaian muka

Sunday, April 10, 2011

Penyangkut baju

Assalam.

Kali ini saya mahu mengetengahkan sesuatu yang terbuku dalam fikiran dan hati saya. Ia berkaitan dengan bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Melayu. Bahasa yang saya tuturkan semenjak saya tahu berbicara hingga kini. Saya setia dengan bahasa kebangsaan ini.

Namun saya bimbang apabila memikirkan kelangsungannya pada masa hadapan. Ia terdetik apabila saya melihat benda seperti dalam gambar yang juga diberi nama atau disebut "penyangkut baju". Benarkah rakyat Malaysia terutama orang Melayu menggunakan kata nama "penyangkut baju" bagi benda ini? Tepuk dada tanya selera. Saya sendiri tidak menggunakan kata nama tersebut. Kebanyakkan orang menggunakan perkataan kata nama dalam Bahasa Inggeris iaitu "hanger".

Jujur saya kata dan saya percaya ramai orang selesa dengan menyebut "hanger" berbanding "penyangkut baju". Bagaimana ini boleh terjadi? Kenapa kita tidak memperkayakan bahasa kita ini?

Timbul juga persoalan yang saya rasa logik. Jika perkataan "penyangkut baju" digunakan, bagaimana pula jika benda ini digunakan untuk menyangkut seluar? Ia bukan lagi menjadi "penyangkut baju" tetapi "penyangkut seluar".

Jadi saya fikir, pihak yang bertanggungjawab wajib untuk memikirkan jalan penyelesaian bagi masalah bahasa seperti ini. Coretan saya ini bukan untuk memperlekehkan bahasa kebangsaan, tetapi kerana rasa keperihatinan dan harapan saya yang mahu melihat Bahasa Melayu menjadi bahasa global yang setanding dengan bahasa dunia lain.

Cintailah bahasa kebangsaan kita dan gunakanlah sebaik mungkin dalam setiap tutur kata kita seharian. Jika bukan kita, siapa lagi akan menggunakan Bahasa Melayu ini? Jatuh bangunnya di tangan kita.

Sekian


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: