Helaian muka

Wednesday, April 13, 2011

Dialog Peradaban Barat & Islam

Assalam.

Ketika saya menaip post ini, saya sedang berada dalam majlis dialog seperti tajuk di atas. Majlis dialog ini bermula sekitar jam 9 dan bertempat di Lecture Hall A, Pusat Asasi UIAM, Petaling Jaya.

Bersama dalam majlis dialog ini yang juga sebagai panel ialah Imam Faisal Raof. Beliau bertutur dalam Bahasa Inggeris dan sekali-sekala beliau bertutur dalam Bahasa Melayu walaupun tidak begitu fasih. Kadang-kadang beliau terbawa-bawa bertutur dalam Bahasa Melayu Indonesia.

Apa yang menarik dalam majlis dialog ini ialah ia di luar budaya kebiasaan majlis-majlis seperti ini di Malaysia. Kebiasaannya sesi soal jawab akan diadakan di akhir sesi tetapi majlis ini soalan boleh ditanya pada bila-bila masa. Apa yang tambah menarik, dalam setiap penerangan yang diberikan oleh panel, setelah selesai beliau akan meminta audien untuk bertanya. Saya gembira melihat audien banyak bertanya dan kadang sampai berebut-rebut.

Terkejut juga saya dan ini juga di luar kebiasaan iaitu kehadiran seorang audien berbangsa Cina yang saya dia bukan beragama Islam. Perempuan yang berbangsa Cina ini juga bangun untuk bertanyakan soalan kepada panel. Ini suatu yang agak baru bagi saya. Bukan Islam diberi ruang dalam majlis ilmu yang bertemakan Islam. Inilah keterbukaan yang diperlukan oleh masyarakat Islam di Malaysia.

Kehadiran dalam dewan kuliah agak penuh dan saya boleh katakan bahawa program ini berjaya. Namun, panel ada mengatakan "it's not about quantity but quality". Bagi saya, kuantiti dan kualiti itu ada dalam majlis ini.

Majlis dianggarkan akan tamat sekitar jam 11. Semoga majlis ilmu seperti akan sentiasa diadakan dan diperbanyakkan lagi bukan sahaja di institut-institut pengajian ilmu, tetapi di mana-mana jua tempat di luar sana.

Sekian.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: