Helaian muka

Wednesday, April 27, 2011

Iklan Lucah

Saya merupakan pengguna jalan raya yang tegar. Ini bermakna saya memang sentiasa menggunakan jalan raya untuk ke mana-mana destinasi yang hendak saya tujui termasuk untuk pergi bekerja.

Hari ini pemandangan saya ketika hendak pergi bekerja agak terganggu dengan iklan yang pada saya kurang menyenangkan. Mungkin pada saya tidak mengapa tetapi bagaimana pula bagi kanak-kanak?

Kini saya rasa peralatan seperti yang ternyata dalam iklan itu telah menjadi sesuatu yang biasa. Orang-orang yang lalu lalang pula tidak ambil peduli dengan iklan ini termasuk dengan penguatkuasa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) atau kerajaan tempatan.

Saya pasti kakitangan terutama penguatkuasa PBT di kawasan iklan ini juga menggunakan jalan raya untuk ke mana-mana arah yang hendak ditujui. Persoalan saya adakah mereka tidak melihat iklan ini dan seterusnya mengambil tindakan? Saya juga pasti iklan ini tidak mendapat kebenaran atau permit dari PBT dan tindakan undang-undang atau menurunkan iklan wajib dilakukan.

Harapan saya kepada PBT agar dapat memantau iklan-iklan haram daripada sewenang-wenangnya disiar atau digantung sebegini. Ini telah mencacatkan pemandangan dan ada juga sesetengahnya mengganggu penglihatan pengguna jalan raya yang sudah tentu membahayakan nyawa mereka. Tindakan yang drastik perlu diambil oleh PBT untuk menangani masalah seperti ini. Semoga PBT akan lebih peka dan bertanggungjawab dalam memastikan setiap kawasan PBT bersih daripada iklan-iklan haram terutama bagi yang mempunyai mesej lucah.

Sekian.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: