Helaian muka

Monday, September 19, 2011

Protokol Lwn Adab

Assalamualaikum.

Hari saya mengikuti sebuah bengkel anjuran tempat kerja saya yang diadakan di Hotel Nouvelle di Sungai Besi (berhampiran Tol PLUS Sungai Besi). Saya agak pasif dan terus terang rasa mengantuk sangat tinggi. Jadi, saya kurang tumpuan.

Waktu makan tengahari mata saya kembali cergas. Kali pertama makan di sebuah hotel dengan layanan protokol. Kain diletakkan di atas paha dan boleh dikatakan saya dan rakan kerja yang lain menerima layanan penuh protokol.

Saya terasa sangat janggal dan kurang selesa dengan layanan protokol sebegini. Kelihatan sangat leceh. Mungkin apa yang saya rasa ini kerana latar belakang saya yang dibesarkan di kampung. Saya hanya dibesarkan oleh saya dengan adab-adab tetapi bukan protokol. Secara mudahnya, saya lihat seperti telah wujud perbezaan kelas yang sangat jauh. Benar, perlu melayan pelanggan dengan baik tetapi tidak perlu protokol layanan ibarat hamba melayan raja.

Saya melihat raut wajah pelayan itu sangat menyentuh hati. Untuk mendapatkan upah atau sedikit rezeki, perlu bekerja dengan sebegitu rupa. Saya tidak salahkan pelayan itu dan saya pasti rezekinya adalah halal. Jadi, pada dirinya tiada apa kesalahan.

Soal saya, apa guna kemerdekaan jika layanan bagai menjadi hamba ini masih berlaku? Sepatutnya layanan adalah berdasarkan adab tuan rumah melayan tetamu, saya pasti ini sangat cantik.

Kesimpulannya, saya benci protokol sebegini! Kita hanya perlukan adab dan ini jelas dalam ajaran Islam.

Sekian.

Kempen: Mari meletakkan gambar profil fb dengan gambar wira kemerdekaan negara yang tidak didendang. Inilah wira sebenar kemerdekaan. Ayuh!
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

1 comments:

Nizam Awang Brahim said...

Ande lagi hotel buat gitu yek....Bosan nye....