Helaian muka

Thursday, September 8, 2011

Forum - Mat Indera Pejuang Atau Pengkhianat Kemerdekaan

Assalamualaikum.

Saya telah hadir ke forum ini dengan jayanya pada malam semalam di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur. Sungguh di luar jangkaan kerana kehadiran yang sangat menggalakkan apabila dewan penuh hingga ada yang sanggup berdiri dan duduk bersila di atas lantai hanya kerana hendak mendengar hujah-hujah dari ketiga-tiga panel.

Saya puji pihak penganjur kerana berjaya mengadakan forum ini. Saya harap forum seperti dapat diadakan selalu agar masyarakat Malaysia dapat dididik ke arah cara pemikiran dan hujan diskusi lalu audien berhak memilih dan membuat keputusan atas hujah-hujah dalam diskusi yang diadakan.

Saya tidak dapat hendak mengulas mengenai isi-isi hujah ketiga-tiga panel yang telah hadir itu. Cuma sangat yakin bahawa Mat Indera bukanlah seorang pengkhianat atau penderhaka atau pengganas. Sebaliknya beliau adalah seorang pejuang nasionalis sejati Tanah Melayu ketika itu. Biarpun ada pendapat mengatakan beliau Komunis dan sebagainya, walau apa pun ideologinya, beliau berhak diiktiraf sebagai pejuang kemerdekaan dan bukan pengampu penjajah. Begitu juga pejuang-pejuang yang lain seperti Dr. Burhanuddin al-Helmy, Ahmad Boestamam, Syamsiah Fakeh, Ishak Haji Mohamad (Pak Sako) dan ramai lagi. Tidak kurang juga pejuang-pejuang Melayu tradisional seperti Tok Janggut, Dato' Bahaman, Haji Abdul Rahman Limbong dan sudah tentu ramai lagi, mereka ini wajib diiktiraf dan diwartakan oleh kerajaan sebagai PEJUANG KEMERDEKAAN!

Cukuplah sampai di coretan saya. Serba sedikit gambar yang sempat saya rakam. Silalah layari laman blog foto milik saya di http://lensamassa.wordpress.com/2011/09/07/forum-mat-indera-pejuang-atau-pengkhianat-kemerdekaan/.

Sekian.

0 comments: