Helaian muka

Sunday, September 25, 2011

Jenderam Hulu - Sarat Dengan Sejarah Revolusi?

Assalamualaikum.

Hari ini saya sekali lagi sampai ke kawasan yang dulu pernah menjadi sebuah kawasan yang sarat dengan perjuangan revolusi menentang penjajah British. Begitu juga kisah yang mana penduduk di kawasan ini pernah ditekan oleh British kerana ramai penduduknya yang menyokong gerakan bersenjata PKM dalam menuntut kemerdekaan.

Pelbagai versi cerita yang saya dengar dari penduduk di sini dan juga pihak lain. Seorang penduduk di sini menyalahkan PKM atas segala apa yang telah berlaku.

Pada saya, sebenarnya terdapat dua versi cerita iaitu versi pro-PKM dan versi pro-British. Dua versi cerita ini perlu dibahaskan oleh para pakar dan biar rakyat yang menentukan pendirian mereka tentang kisah ini. Pakar pula tidak perlu menyatakan mana yang betul dan mana yang salah.

Sampai di sini dulu coretan saya. Saya harap akan ada pakar-pakar sejarah atau ahli-ahli akademik yang dapat mengkaji sejarah perjuangan kemerdekaan di kawasan Jenderam Hulu ini. Biarlah ia dikaji dengan jujur tanpa menyebelahi mana-mana pihak.

Sekian.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: