Helaian muka

Monday, May 9, 2011

8 Mei - Selamat Hari Ibu

Bagai Matahari

Bila aku mula mengenali dunia,
aku mula tahu akan matahari,
wujudnya telah sekian lama,
sudah tentu sebelum aku lahir ke dunia,
menyinari seluruh alam semesta,
dengan adil dan saksama.

Begitu juga ibu,
lahir ke dunia sebelum aku,
yang pasti 9 bulan mengandungkan aku,
2 tahun menyusukan aku,
terus menerus membesarkan aku,
memberi aku pendidikan hingga aku dewasa.

Kini ibu masih begitu,
memikirkan tentang masa depan hidupku,
sentiasa berdoa agar aku berjaya,
ya, ibu tidak pernah jemu,
bagai matahari dari mula dicipta,
menyinari alam semesta tanpa kurang lebihnya.

Puisi tidak seberapa ini khas untuk emak yang tidak pernah surut kasih sayangnya kepada anak ini yang sentiasa terkurang dalam menyayangi. Moga emak akan berbahagia di dunia dan di akhirat sana. Jasa emak akan sentiasa anakmu ini kenang.

Sekian.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: