Helaian muka

Wednesday, April 28, 2010

Minda Kita

Terbaca dalam akhbar atas talian Berita Harian yang bertajuk "Lelaki mati dibelasah jiran kerana tegur buang sampah". Sebuah pembunuhan atas dasar teguran yang baik diberikan. Bagaimanakah mentaliti masyarakat kita hingga sanggup melakukan perbuatan yang zalim ini? Nauzubillah.

Mungkin kerana mentaliti orang seperti inilah yang akan menjadikan negara kita ini sebagai tempat timbunan sampah. Mungkin mentaliti orang seperti ini jugalah yang merosakkan keindahan alam dan fauna kita ini dengan pelbagai jenis sisa barang buangan. Sungai yang jernih yang berisi segala jenis hidupan, kini mengalir lesu dalam kekeruhan dan tubuh hidupannya yang berisi segala jenis sampah sarap. Kita tidak akan terkejut apabila pancing kita mengena tin atau beg plastik jika memancing di Sungai Langat. Lagi menggelikan apabila hasil tangkapan dibelah perut, terdapat penutup botol atau plastik di dalamnya.

Inikah hasil pembangunan dan kemodenan yang selama ini kita banggakan? Tidakkah kita sebagai masyarakat di Malaysia ini atau secara amnya manusia terlalu mementingkan diri sendiri hingga mengabaikan alam sekitar dan hidupan lainnya demi kemudahan dan kesenangan? Hina sungguh manusia sebegini.

Bumi dan sekalian alam ini dicipta bukan hanya untuk manusia tetapi juga untuk hidupan lain. Manusia sekadar diberi hak untuk menguruskan dan mentadbir di bumi ini dengan adil dan saksama.

Lihat hari ini kebanyakkannya isu yang selalu bermain di dada akhbar, kaca televisyen dan mulut masyarakat serta pemimpin hanyalah isu politik. Segalanya tentang politik dan kuasa. Kuasa untuk memerintah, kuasa untuk menghukum dan juga kuasa untuk menjahanamkan bumi ini. Tidakkah kita simpati akan alam ini?

Lihat negara-negara maju lain yang moden dan lebih maju dari negara kita tetapi tetap mengambil kira kepentingan alam seperti Jepun misalnya. Sebuah negara maju tetapi memiliki sebatang sungai yang mengalir jernih di tengah bandar. Kerana apa sungai di sana dipelihara? Kerana alam ini adalah teman kehidupan kita. Kita tidak mampu hidup dengan harmoni tanpa alam yang terpelihara.

Kasihanilah generasi kita yang akan datang. mereka tentu mahu melihat alam yang indah ini tanpa pencemaran segala jenis bahan buangan dan sampah sarap. Buanglah sampah ke dalam tong sampah. Satu seruan yang mudah. Inilah yang patut kita ubah. Sebuah anjakan minda supaya lebih mencintai alam ini.

1 comments:

mazru said...

ganas da blog aok neh..