Helaian muka

Monday, April 26, 2010

Catatan Ringkas Sekitar PRK Hulu Selangor

Pilihan Raya Kecil (PRK) Hulu Selangor telah menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara antara P. Kamalanathan (MIC-BN) dan Dato' Zaid Ibrahim (PKR). Keputusan PRK ini telah memihak kepada calon MIC-BN iaitu kemenangan sebanyak 24,997 undi berbanding 23,272 undi bagi PKR dengan majoriti MIC-BN sebanyak 1,725. Tahniah diucapkan kepada P. Kamalanathan.

Kegembiraan

Suasana kegembiraan dialami oleh semua penyokong MIC-BN di sekitar kawasan Hulu Selangor dan seluruh Malaysia kerana kemenangan yang agak bermakna bagi BN setelah kalah dalam beberapa PRK sebelum ini dan juga kehilangan beberapa negeri yang diperintah sewaktu PRU 12.

Kegembiraan juga dirasai oleh seluruh warga Hulu Selangor kerana telah mendapat "durian runtuh" kerana pelbagai bentuk janji yang telah dibuat oleh kerajaan BN di sana. Nilai-nilai pemberian dan projek yang dijanjikan bukan sekampit beras atau 3 tin susu, tetapi melibatkan jutaan ringgit. Dalam keadaan ekonomi yang masih agak kurang stabil tetapi kerajaan BN mempunyai bajet sebegitu besar untuk memancing undi di Hulu Selangor.

Akur

Parti lawan PKR kalah tipis dalam PRK ini. Calonnya Dato' Zaid Ibrahim akur dengan keputusan tersebut. Mungkin inilah cermin kepada sebuah profesionlisme. Sikap seperti ini perlu ada atau wujud dalam diri setiap ahli politik. Ia juga seharusnya menjadi satu bentuk etika yang membataskan aktiviti berpolitik supaya tidak terlalu ekstrim.

Setelah diserang dengan pelbagai isu peribadi seperti sifat kaki arak dan kaki judi, Zaid Ibrahim masih lagi diterima oleh masyarakat. PRK kali ini banyak membongkar rahsia peribadi beliau seterusnya mengundang kepada pengakuan terhadap semua tuduhan tersebut. Berani berterus terang dan mengaku kesalahan, inilah sikap manusia yang payah untuk dilakukan. Tidak seperti pemimpin-pemimpin Umno yang asyik berdalih dan mendiamkan diri dengan isu-isu begini.

Moral

Isu pergaduhan dan keadaan tegang seolah-olah sukar untuk dielakkan dalam setiap pilihan raya yang diadakan. Namun di Hulu Selangor ini, isu moral sangat jelas kelihatan. Budak-budak bermotor dengan bendera dacing BN kelihatan di merata-rata tempat terutama di Felda Sungai Tengi. Mereka menunggang motor secara berkonvoi sambil membuat bising dengan bunyi ekzos yang kuat.

Kelihatan penunggang-penunggang tersebut bukanlah terdiri daripada golongan yang sudah boleh mengundi. Kemudian motosikal yang dibawa oleh mereka juga bukanlah jenis yang cukup sempurna untuk digunakan di atas jalan raya. Terus terang perbuatan mereka ini sangatlah merbahaya kepada diri mereka dan juga orang lain. Tetapi tiada pula tindakan yang diambil. Wujud satu persoalan untuk isu ini. Di manakah pihak berkuasa ketika itu dan apakah tindakan yang sepatutnya diambil? Ramai mahasiswa yang ditangkap kerana berkempen tetapi mengapa kumpulan bermotor ini tiada yang ditangkap atau dikenakan tindakan?

Begitulah serba sedikit catatan pemerhatian di sekitar PRK Hulu Selangor. Kepada yang menang ini bukan masa untuk bergembira, tetapi masa untuk menunaikan tanggungjawab dan amanah yang telah diberikan oleh penduduk di Hulu Selangor. Kepada yang kalah, ini bukanlah alasan untuk tidak berkhidmat kepada masyarakat. Buktikan kejujuran dan keikhlasan dalam menabur janji. Menang kalah hanya keputusan sebuah pertandingan bukan titik sebuah permusuhan.

0 comments: