Helaian muka

Wednesday, April 28, 2010

Parti @ Calon?

Selasa, 27hb April 2010, tepat jam 10.30 malam. Seperti biasa rancangan Hujah akan disiarkan di TV9. Rancangan yang agak menarik dan diminati oleh ramai peminat politik tanah air. Pada malam ini tajuk yang dibincangkan berkaitan dengan PRK Hulu Selangor 2 hari lepas yang telah menyaksikan kemenangan bagi parti MIC-BN dan tewasnya parti PKR.

Panel yang dijemput ialah TNC HEPA & ALUMNI UUM dan juga Tan Sri Isa Samad. Panel dari UUM ini banyak memberikan pandangan dari sudut yang lebih akademik dan tidak bias. Mungkin beliau ingin menonjolkan atau menunjukkan profesionalisme beliau dalam bidang akademik.

Berlainan pula dengan Tan Sri Isa Samad. Mungkin beliau merupakan ahli politik Umno, jadi hujahnya memang terlalu bias. Isi hujah beliau banyak yang memuji atas kemenangan BN di Hulu Selangor. Hujah beliau juga ada menyataka jika Umno yang bertanding, maka Umno juga tidak mungkin kalah. Kononnya ahli Umno di sana cukup ramai dan mampu untuk mendominasi.

Perhatian saya hanya kepada hujah Tan Sri tersebut. Beliau juga menyatakan bahawa ahli Umno sepatutnya meletakkan parti di hadapan dan bukannya calon sebagai timbang tara untuk mengundi. Luahan beliau ini mungkin kerana bukan segelintir tetapi sudah ramai ahli Umno yang sudah pandai berfikir untuk mengundi bukan berdasarkan parti.

Saya kurang faham dengan pernyataan Tan Sri ini atau sebenarnya Tan Sri ini yang kurang faham dengan perinsip sebuah pengundian itu dilakukan. Jika yang dipelajari semasa saya di tingkatan 6, cikgu subjek Pengajian Am itu mengajar bahawa kita sepatutnya mengundi berdasarkan calon dan bukannya parti dan inilah yang saya pegang hingga kini. Jadi mungkin Tan Sri perlu menyambung pelajarannya ke tingkatan 6 dan baru beliau faham cara mengundi yang sebenar.

Jika kita mengundi berdasarkan parti, apakah ukuran yang patut diletak kepada calon? Adakah parti mencerminkan peribadi calon yang baik? Adakah parti juga yang mencerminkan seseorang calon itu akan sedia dan setia berkhidmat tanpa menyeleweng kepada masyarakat? Tidakkah pokok pangkalnya pada calon tersebut?

Jika parti Umno dikatakan cermin kepada calon yang positif, bagaimana pula boleh terjadi pelbagai isu yang negatif seperti YB tidak turun padang dan tidak menjalankan tugas? Waktu mengundi sahaja baru akan kelihatan batang hidung YB. Tidak menjurus kepada Umno sahaja, parti lain juga tidak kurangnya ada yang bersikap atau bersifat sedemikian.

Kesimpulannya, kita sebagai pengundi, khususnya masyarakat sepatutnya mengundi berrdasarkan calon yang bertanding. Inilah yang kita sebagai rakyat di negara yang merdeka ini perlu ubah. Jika kita ahli sesebuah parti tetapi calon yang bertanding bagi parti tersebut sudah terang-terangan tidak mampu untuk memimpin atau mempunyai sikap, sifat atau rekod yang negatif, adakah kita perlu untuk mengundinya? Marilah kita fikirkan bersama. Mulakan langkah untuk berubah. Inilah kebenarannya dan berubah ke arah kebenaran itu sangatlah dituntut.

Wassalam.

0 comments: