Helaian muka

Friday, April 17, 2009

Wawasan 2020: Masih Ingatkah Kita?






Serba sedikit mengenai Wawasan 2020. Ia merupakan sebuah dasar wawasan kerajaan Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia ketika itu, yang bertujuan untuk meningkatkan Malaysia menjadi sebuah negara perindustrian dan negara maju sepenuhnya menjelang tahun 2020. Ia merangkumi semua aspek iaitu ekonomi, politik, sosial, kerohanian, psikologi dan perpaduan nasional. Selain itu, ia juga melibatkan persoalan keadilan sosial, kestabilan politik, sistem kerajaan, mutu hidup, nilai sosial dan kerohanian, maruah bangsa, serta juga keyakinan.

Dalam Wawasan 2020 itu juga telah digariskan sembilan matlamat atau cabaran utama untuk merealisasikan wawasan tersebut. Antara sembilan matlamat atau cabaran utama itu ialah:







  1. Mewujudkan negara Malaysia bersatu yang mempunyai matlamat yang dikongsi bersama: Malaysia mesti menjadi sebuah negara yang aman, berintegrasi di peringkat wilayah dan kaum, hidup dalam keharmonian, bekerjasama sepenuhnya secara adil, dan terdiri daripada satu bangsa Malaysia yang mempunyai kesetiaan politik dan dedikasi kepada negara.




  2. Mewujudkan sebuah masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan maju, dengan keyakinan akan keupayaan sendiri, berbangga dengan apa yang ada, dengan apa yang telah dicapai, cukup gagah menghadapi pelbagai masalah. Masyarakat Malaysia ini mesti dapat dikenali melalui usaha mencapai kecemerlangan, amat sedar akan semua potensinya, tidak mengalah kepada sesiapa, dan dihormati oleh rakyat negara lain.




  3. Mewujudkan dan membangunkan masyarakat demokratik yang matang, yang mengamalkan satu bentuk demokrasi Malaysia yang mempunyai persefahaman matang, berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh kepada beberapa banyak negara membangun.
    Mewujudkan masyarakat yang sepenuhnya bermoral dan beretika, dengan warganegaranya teguh dalam nilai agama dan kerohanian dan didukung oleh nilai etika paling tinggi.




  4. Mewujudkan masyarakat liberal dan bertolak ansur, dengan rakyat Malaysia pelbagai kaum bebas mengamalkan adat, kebudayaan, dan kepercayaan agama mereka dan pada masa yang sama meletakkan kesetiaan mereka kepada satu negara.




  5. Mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif, masyarakat yang mempunyai daya perubahan tinggi dan berpandangan ke depan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi tetapi juga penyumbang kepada tamadun sains dan teknologi masa depan.




  6. Mewujudkan masyarakat penyayang dan budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang mementingkan masyarakat lebih daripada diri sendiri, dengan kebajikan insan tidak berkisar pada negara atau orang perseorangan tetapi di sekeliling sistem keluarga yang kukuh.




  7. Memastikan masyarakat yang adil dalam bidang ekonomi. Ini merupakan masyarakat yang melaksanakan pengagihan kekayaan negara secara adil dan saksama, dengan wujudnya perkongsian sepenuhnya bagi setiap rakyat dalam perkembangan ekonomi.




  8. Mewujudkan masyarakat makmur yang mempunyai ekonomi bersaing, dinamik, giat dan kental.

Inilah serba sedikit mengenai Wawasan 2020 yang saya perolehi daripada internet. Selalu juga saya terfikir mengenaiwawasan ini. Sejauhmanakah ia telah berjaya? Sudah lebih 10 tahun diperkenalkan iaitu pada tahun 1991. Adakah sudah melebihi 50%? Namun masih ingatkah kita mengenai Wawasan 2020 ini.

Kelihatan masyarakat Malaysia sekarang seolah-olah telah melupakannya atau mengabaikannya. Siapakah yang harus dipersalahkan? Rakyat atau pemimpin? Sekarang Malaysia lebih banyak berkisar mengenai politik. Kadang-kadang saya rasa bosan untuk membaca akhbar atau menonton berita di televisyen kerana setiap hari ada saja isu tetntang politik yang menjadi topik berita.

Semua ini berlaku banyak disebabkan propaganda pemimpin politik pembangkang yang rakus hendak memegang tampuk pemerintahan negara. Siapakah di antara pemimpin-pemimpin politik itu? Tanyalah diri anda sendiri. Masakan kita tidak tahu.

Kerana mereka yang segelintir ini juga negara menjadi huru-hara. Melihat keadaan di negara jiran, Thailand. Terbit juga rasa risau di hati saya jika kerana pengaruh yang kuat dari segelintir ahli politik yang tidak bertanggungjawab ini, negara kita juga akan menjadi begitu. Mahukah kita? Fikirlah demi masa depan bersama. Generasi Malaysia yang akan datang bergantung kepada kita.

Wawasan 2020 ini dirangka oleh Tun adalah demi generasi yang akan datang ini. Jadi berhentilah dari menghuru-harakan negara dengan melakukan demonstrasi dan pelbagai lagi cara lain. Jika keadaan politik negara masih lagi terus begini, mampukah Wawasan 2020 ini akan dicapai?

Sedarlah wahai masyarakat. 2009, sebelas tahun lagi menghampiri tahun 2020. Cukup lamakah tempoh itu untuk kita menyiapkan diri demi mencapai matlamat Wawasan 2020? Jadi, mulai dari saat ini kita perlu bertindak. Jangan mensia-siakan masa yang tinggal ini yang terus berdetik tanpa menunggu kita walaupun sesaat. Semoga Malaysia akan berjaya mencapai matlamat Wawasan 2020. Majulah Malaysia demi agama, bangsa dan negara.

0 comments: