Helaian muka

Thursday, April 9, 2009

Pilihan Raya Kecil DI Dua Bukit & Satu Batang

Hari ni, Rabu 8hb April 2009, berita di akhbar-akhbar utama Malaysia dan blog-blog banyak menulis dan menyiarkan mengenai kemenangan dua kemenangan parti pembangkang iaitu PAS di Bukit Gantang dan PKR di Bukit Selambau. BN pula memenangi di kawasan BAtang Ai di Sarawak.

Apa yang saya lihat di sini, keputusan ini membuktikan bahawa Malaysia memang mengamalkan sistem demokrasi yang bersih. Tiada soal undi hantu dan Suruhanjaya Pilihan Raya yang mengikut telunjuk kerajaan serta lain-lain lagi yang sering menjadi modal pihak pembangkang untuk mencerca parti kerajaan iaitu BN.

Sekarang calon parti pembangkang telah menang. Tiada pula pelbagai dakwaan yang selalu dibuat apabila parti BN yang menang. Mungkin dakwaan-dakwaan tersebut hanya akan dibuat jika pihak parti pembangkang yang menang. Yang menjadi persoalannya, tidak banyak atau kurang pula dakwaan-dakwaan yang dibuat oleh Barisan Nasional apabila parti pembangkang yang menang? Atau mungkin tidak pernah ada dakwaan?

walaubagaimanapun, tahniah kepada tiga calon yang menang iaitu dua dari parti pembangkang dan satu dari parti Barisan Nasional (BN). Menang dan kalah adat permainan dan pertaruhan. Jadi terima sahaja dengan redha. Tentu sahaja terdapat hikmahnya disebalik setiap kejadian yang berlaku.

Diharapkan kemenangan ini tidak akan disia-siakan oleh calon-calon yang menang. Jalankanlah tugas anda sebagai seorang wakil rakyat. Tunjukkan contoh dan imej yang baik serta terpuji kepada seluruh rakyat. Bertugaslah dengan penuh etika, amanah dan jujur.

sekian,

INDERA SEGARA

0 comments: