Helaian muka

Monday, April 13, 2009

Penganiayaan ke atas seorang wanita




Pilihanraya kampus UKM telah pun berakhir dengan kemenangan memihak kepada ASPIRASI. Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) yang merupakan barisan pembangkang melakukan pelbagai demonstrasi, dialog dan forum untuk menyebarkan propaganda mereka.Namun pada kali ini saya bukan hendak menulis mengenai situasi politik kampus UKM pada waktu itu, tetapi saya ingin menulis mengenai nasib seorang pegawai UKM yang bertanggungjawab menguruskan bahagian persatuan dan pengantarabangsaan.

Dia merupakan pegawai wanita yang juga bertanggungjawab untuk menguruskan pilihanraya kampus UKM. Pelbagai tohmahan dan cacian yang dia telah terima dari pihak mahasiswa pembangkang. Tetapi ini semua masih lagi boleh diterima oleh pegawai tersebut. Cuma semenjak dua menjak ini semakin menjadi-jadi pula perangai mahasiswa dari pihak pembangkang ini. Mereka seolah-olah masih tidak berpuas-hati dengan keputusan pilihanraya tersebut.

Oleh itu, satu komplot penganiayaan telah dilakukan.Pengaiayaan ini dilakukan ke atas seorang pegawai wanita yang tegas tetapi dia tetap seorang wanita yang lemah. Itulah fitrah kejadian seorang perempuan. Penganiayaan ini telah mengganggu ketenteraman hidup pegawai itu. Cubalah sekalian perempuan di luar sana yang membaca artikel ini berfikir, jika kamu semua yang berada di tempat pegawai ini, apakah yang akan berlaku ke atas kamu? Mungkinkah diri dalam ketakutan atau dilanda trauma? Hidup pegawai itu diganggu oleh panggilan-panggilan dari orang yang tidak dikenali. Tetapi tidak boleh juga hendak menyalahkan pemanggil-pemanggil tersebut kerana mereka tidak mengetahui perkara sebenarnya.

Banyak iklan palsu ditampal di sekitar Bandar Baru Bangi yang tertulis nama dan nombor telefon bimbit pegawai berkenaan. Iklan-iklan tersebut semuanya berkenaan dengan kereta sewa, rumah sewa dan pengasuh kanak-kanak (seperti di dalam gambar).Beginikah sikap atau peribadi seorang yang bergelar mahasiswa/wi di salah sebuah universiti yang terkemuka di Malaysia? Jika mahasiswa yang melakukan penganiayaan ini dari pihak GMUKM, adakah ini mencerminkan latar belakang persatuan tersebut? Mampukah wujudnya sebuah kepimpinan yang baik tetapi disebaliknya berdiri teguh sebuah penganiayaan?

Terimalah segala keputusan yang telah pun ditakdirkan. Adat berlawan pasti ada yang menang dan yang kalah. Jangan diikutkan hati yang dikuasai nafsu dan syaitan. Syaitan sentiasa mencari jalan untuk memecah-belahkan umat Islam. Janganlah kerana berbeza fahaman politik dan pendapat, kita lupa dengan persaudaraan sah sesama Islam. Ingatlah, sesungguhnya doa insan yang teraniaya itu amatlah makbul. Mungkin bukan sekarang ia dimakbulkan oleh Allah, tetapi percayalah orang yang melakukan penganiayaan pasti akan menerima balasan. Marilah kita bersama-sama pulang ke pangkal jalan.

2 comments:

Anonymous said...

aik
budak educated pun boleh wat pangai gini kan
haih
itulah dunia skang
sepatoto nyer
dorang sumer tunjukkan lah sikap yang baik kat masyarakat coz dorang ni pelapis generasi y cemerlang
aku benci giler r nak wat taik kat kaum hawa ni
aper masalah dorang erh
sepatotnyer buang u jer
huh
dah kalah 2 kene r time hakikat
ni mesti kes xleh kaum hawa cam kitorang ni lebeh ckert
ceh
xleh wat laki langsung puak2 dorang ni
awal2 da kene rejek

indera segara said...

time ksh atas komen..
manusia memang x prnh puas..
kita hanya mampu berdoa..
moga2 pelaku penganiayaan itu akan diberi petunjuk oleh Allah dan kembali ke pangkal jalan..