Helaian muka

Wednesday, September 1, 2010

Hari Merdeka 31 Ogos 1957 & Hari Penubuhan Malaysia 16 September 1963

Sambutan Kemerdekaan Malaysia akan disambut setiap tahun dengan pelbagai acara seperti perarakan dan sinaran bunga api di langit Bandaraya Kuala Lumpur pada 31 Ogos setiap tahun. Malam kemerdekaan ini juga tidak terlepas daripada dicemari dengan perbuatan yang negatif seperti aksi-aksi merbahaya samseng jalanan dan juga seks bebas.

Hari Malaysia pula ialah hari tertubuhnya Malaysia iaitu pada 16 September 1963. Namun setelah 47 tahun Malaysia ditubuhkan, tahun 2010 merupakan tahun pertama rakyat Malaysia akan meraikannya. Pengisytiharan cuti telah dibuat oleh kerajaan Malaysia, namun bagaimana sambutan untuk mengenang tarikh penubuhan negara bangsa Malaysia ini masih lagi belum diketahui. Adakah akan ada perarakan dan juga letupan bunga api yang menerangi langit Kuala Lumpur?

Kadang-kadang aku seperti hairan atau janggal untuk menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos sedangkan Malaysia ditubuhkan pada 16 September 1963. Jadi Hari Kemerdekaan yang disambut setiap 31 Ogos pada setiap tahun adalah Hari Kemerdekaan bagi Tanah Melayu sebenarnya.

Namun, aku cuba mengetepikan rasa hairan dan ketidak selesaan yang aku rasa ini dengan menerima kemerdekaan tanah airku ini dengan hati yang terbuka tetapi masih mengharapkan sesuatu yang lebih telus dan benar akan dilakukan oleh kerajaan agar aku tidak terus hairan dan keliru dengan fakta serta sejarah yang selalu sahaja songsang dan diseleweng oleh pihak tertentu. Semoga negara Malaysia akan dijauhi dengan pengkhinat-pengkhianat yang bertopengkan penyelamat negara.

Sekian.

0 comments: