Helaian muka

Monday, May 17, 2010

Bantah Konsert 12 Jam Pitbull!

Hiburan merupakan satu perkara yang jika berlebihan mungkin sahaja akan melalaikan. Oleh itu ia perlulah dikawal agar tidak berlebihan dan seterusnya mungkin akan memudaratkan masyarakat terutama golongan anak muda. Hiburan yang berlebihan akan melekakan golongan muda mudi ini. Generasi akan datang yang lahir akan lemah dan tiada jati diri serta semangat kerana tenggelam dalam lautan hiburan yang tentu sahaja sangat menyeronokkan.

Melihat isu yang sama panas dengan isu judi iaitu konsert 12 jam Pittbull yang mendapat bantahan pelbagai pihak dan didesak supaya dibatalkan. Pendirian saya sebagai masyarakat dan secara khususnya seorang anak muda, saya sangat bersetuju dengan bantahan yang dilakukan oleh insan-insan yang sedar dan prihatin dengan isu ini. Konsert ini tentu sahaja mengundang pelbagai kesan negatif seperti maksiat dan lain-lain lagi.

Cukuplah hiburan yang telah banyak di negara kita ini. Anak muda di negara ini sudah terlalu tepu dengan hiburan. Di mana-mana sahaja sumber hiburan boleh didapati. Tentu sahaja sumber yang paling baik ialah media elektronik. Pelbagai jenis hiburan yang dapat ditonton dan rancangan yang paling popular dan menjadi kegilaan masyarakat hingga sanggup membelanjakan wang ringgit untuk mengundi dengan menggunakan khidmat pesanan ringkas (sms) ialah Akademi Fantasia. Rancangan ini sahaja telah banyak memberi impak yang negatif kepada masyarakat terutama anak muda termasuk rancangan realiti tv yang lain seperi Mentor, Once In A Million dan lain-lain lagi.

Akhirnya anak muda seperti membesar dalam acuan budaya hiburan yang mengabaikan aspek-aspek penting dalam kehidupan seperti berpegang pada norma-norma agama Islam, prinsip perjuangan, memainkan peranan dalam membentuk budaya, masyarakat dan negara akan datang yang lebih baik daripada hari ini.

Oleh itu, sekali lagi saya ingin menegaskan bahawa kita perlu membantah dan menyokong bantahan yang akan dianjurkan. Ini bukan berkaitan dengan kepentingan sesetengah individu atau sesetengah golongan, tetapi ia berkaitan dengan dengan masyarakat dan diri kita sebagai anak muda pewaris negara.

1 comments:

Nizam Awang Brahim said...

Ye ah...Kite ni tak cukok ke artis yang hebat2.Buat mende ngajok orang luor lagi....