Helaian muka

Saturday, February 27, 2010

Ikan Pekasam Temerloh



Nasi putih dan sayur masak lemak sudah cukup untuk membuatkan hidangan makan tengahari yang enak apabila disediakan bersama ikan pekasam goreng. Seperti di dalam gambar, ia merupakan ikan pekasam yang boleh didapati di daerah Temerloh dan juga daerah sekitarnya. Hanya menggunakan sedikit ramuan sahaja dan bahan utamanya ikan dari sungai Pahang, proses untuk menyediakan ikan pekasam ini sangatlah mudah. Cuma ia mengambil masa sedikit kerana perlu diperap beberapa hari agar ikan betul-betul sebati dengan ramuan yang telah dicampurkan.

Kepada sesiapa yang ingin mencuba makan ikan pekasam ini boleh la datang ke Pekan Sehari Temerloh pada setiap hari Ahad bermula dari awal pagi hingga pukul 12.00 tengahari atau 1 petang yang berlokasi di pinggir Sungai Pahang di Bandar Temerloh. Namun sedikit peringatan kepada sesiapa yang mengidapi penyakit darah tinggi tidak boleh memakan ikan pekasam goreng ini terlalu banyak kerana bimbang rasanya yang agak masin akan menaikkan tahap tekanan darah.

Sampai di sini sahaja. Silalah kunjungi Temerloh untuk mendapatkan ikan pekasam ini. Pasti rugi jika tidak mencuba. Kelazatan dan keenakan tidak akan dilupakan bagi sesiapa yang pernah merasa.

Sekian,
Indera Segara

0 comments: