Helaian muka

Thursday, December 10, 2009

Patani - Bangunlah! Bangkitlah!

Hari ini Khamis, 10hb Disember 2009 aku seolah-olah terpanggil untuk mencari video klip mengenai Patani di laman sesawang youtube. Apa yang aku dapat adalah video ini. Menyaksikan satu bentuk penindasan dan kekejaman ke atas segolongan manusia yang menuntut kemerdekaan tanah air tempat mereka lahir dan membesar.

Bila aku renung kembali, aku rasa alpa. Aku merupakan seorang anak muda yang lahir setelah tanah airku merdeka. Aku tidak merasakan apa yang dirasa oleh insan-insan yang berjuang dan tertindas seperti yang boleh dilihat di dalam video tersebut. Berjuang demi agama, bangsa dan negara. Ini bukannya hanya satu slogan sebuah propaganda tetapi sebuah realiti insan-insan yang berjuang.

Di sini aku coretkan harapan semoga seluruh rakyat terutama anak-anak muda di tanah airku mempunyai jati diri untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara. Bukannya hanyut dibawa arus deras globalisasi dan lemas dalam lautan gejala sosial. Agama sepatutnya didukung bagai menatang minyak yang penuh. Bangsa dan negara dipertahankan sebagai warisan berzaman.

0 comments: