Helaian muka

Tuesday, June 16, 2009

Apa Nak Jadi???




Ini adalah gambar yang aku ambil di sebuah universiti awam yang bertaraf universiti penyelidikan. Aku rasa pelik sangat melihat fenomena sebegini blh berlaku di sebuah institusi yang menempatkan golongan-golongan yang berpendidikan tinggi.

Melihat kepada fenomena ini, aku terfikir mengenai bagaimana sifat sebenar pelajar-pelajar di universiti ini? Dari apa yang aku lihat, kepada yang melakukan perbuatan seperti ini, golongan inilah yang akan menghuru-harakan negara suatu hari nanti. Teori dan kesimpulannya sangat mudah iaitu tidak patuh kepada arahan. Sudah tertera bahawa ia adalah tong bagi membuang telefon bimbit yang terpakai, tetapi bagaimana pula sampah-sampah sebegitu pula yang menghuni tong tersebut?

Aku terpanggil untuk menyatakan kekecewaan aku atas sikap pelajar-pelajar universiti ini. Mungkin tidak semua tetapi segelintir boleh merosakkan segalanya. Bukan sahaja nama pelajar-pelajar, bahkan nama universiti juga boleh tercemar. Cuba kita renungkan jika fenomena seperti ini dilihat oleh pelajar-pelajar, pelancong-pelancong atau pelawat-pelawat dari luar negara? Bukan sahaja nama universiti, tetapi nama negara juga akan turut sama menjadi buruk. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Marilah kita sama-sama renung-renungkan. Di manakah tahap kita jika fenomena ini masih lagi berlaku di kalangan masyarakat kita?

0 comments: