Helaian muka

Monday, January 17, 2011

Jejak Pejuang

Pejuang kemerdekaan negara adalah insan yang perlu diberikan penghargaan dalam apa jua bentuk yang sesuai. Penghargaan itu juga patut diberi kepada semua pejuang tidak kira apa ideologi, parti, kaum, agama dan sebagainya. Penghargaan secara adil harus diberikan kepada mereka kerana sanggup berjuang untuk menghalau penjajah dari tanah air tercinta ini.

Siti Binti Nong Ishak @ Siti Sarah Binti Nong Ishak


Anak kelahiran Kampung Lubuk Kawah ini adalah seorang wanita yang keras jiwanya. Beliau tinggal di Kampung Buntut Pulau dan kini umurnya sudah menjangkau 76 tahun. Wanita merupakan mantan perajurit Rejimen ke-10 TRM yang berjuang secara gerila untuk menentang penjajah. Selesa dengan panggilan "Wan", beliau menyatakan bahawa tidak menyesal menyertai angkatan bersenjata untuk melawan penjajah demi mempertahankan tanah air.

Menyertai TRM dalam usia seawal 16 tahun adalah satu pengorbanan yang tidak terhingga kerana telah memilih untuk berjuang di usia yang muda. Mungkin kini kita lihat anak-anak muda yang sewaktu usia beliau menyertai pasukan TRM tidak kira lelaki atau perempuan asyik bersuka ria dan gembira serta bersama dengan keluarga yang tersayang. 

Renungkanlah bagaimana besar pengorbanannya terhadap negara kita yang kini telah merdeka dan bebas. Kita pada hari ini dapat mengecapi pembangunan dan kesenangan adalah juga hasil daripada perjuangan dan pengorbanan insan-insan seperti ini.














Berdiri tiga dari kiri, sdr Ahmad Nizam Hamid dan di tepi sekali belah kanan Raja Burhan Raja Jaapar, bergambar bersama Wan Siti dan juga ahli keluarganya.


Gambar: Indera Segara bersama Wan Siti



Pak Tahir / Penghulu


Insan ini bergelar Pak Tahir atau Penghulu yang sudah agak uzur. Tinggal di Kampung Bangau Tanjung dan beliau kini sudah berusia lebih 70 tahun. Cuba kita bayangkan bagaimana zaman mudanya. Beliau juga merupakan salah seorang mantan Perajurit Rejimen ke-10 TRM yang berjuang untuk memerdekaan Tanah Melayu suatu ketika dahulu yang kini bergelar Malaysia. Walaupun dilihat sudah agak uzur tetapi jiwanya masih keras seperti waktu berjuang dahulu. Terbaring dan percakapan yang sudah tidak jelas serta ingatan yang semakin kabur, di manakah pembelaan dan penghargaan kepada insan ini? 

Kerajaan perlu mengiktiraf pejuang-pejuang ini kerana masih ramai pejuang seperi dua orang insan ini yang diabaikan oleh kerajaan tanpa diberi penghargaan yang sepatutnya.

Sdr. Ahmad Nizam Hamid dan Raja Burhan Raja Jaapar di hadapan rumah Pak Tahir 
yang terletak di Kampung Bangau Tanjung, Temerloh

Anak-anak muda perlu sedar dan bangkit untuk membela nasib mantan-mantan pejuang kemerdekaan ini. Mereka tidak mahu harta, pangkat, anugerah darjah kebesaran atau wang ringgit, tetapi mereka hanya mahu dihargai seperti tokoh-tokoh kemerdekaan yang lain.

Negara kita miskin penghargaan. Inilah kenyataan seorang rakan yang prihatin dengan nasib pejuang-pejuang yang tidak dicanang ini. Anak-anak muda perlu lakukan sesuatu agar perjuangan mereka dicatat dalam sejarah dengan sejujurnya dan tidak diseleweng. Bangkitlah anak muda untuk memecah dan membongkar sejarah yang telah lama dibekukan ini.

Sekian.

2 comments:

Nizam Awang Brahim said...

Anak mude kene hargai perjuangan mereke ini.

Anonymous said...

Selagi parti Malayan Union memerintah, jgn harap lah nak hargai pejuang yang dichop Komunis oleh British. Mereka sanggup menyembunyikan sejarah sebenar demi perjuangan kekayaan.