Helaian muka

Wednesday, April 20, 2011

Alam & Manusia - Selamat Hari Bumi

Fitrah alam kejadian Tuhan ini dapat dilihat dengan tercipta pelbagai jenis makhluk yang berlainan rupa dan bentuk. Dalam kelainan ini, manusia yang paling sempurna kejadiannya lalu menjadi pemimpin atau khalifah di atas muka bumi ini.

Kedua-duanya saling memerlukan. Keperluan paling jelas ialah ada di antara haiwan yang menjadi sumber makanan manusia dan tidak kurang juga manusia yang menjadi makanan kepada haiwan.

Saya juga sering membaca dan melihat kisah manusia diserang dan dicederakan oleh haiwan yang disiarkan dalam media. Namun, saya kurang bersetuju apabila kisah dan tajuknya seperti haiwan itu yang bersalah dan kejam.

Pernahkah kita terfikir mengenai habitat haiwan ini? Jika dulu Tanah Melayu dijajah oleh British dan kini kita rakyat Malaysia yang merdeka pula yang menjadi penjajah iaitu menjajah hutan yang menjadi habitat haiwan dan tumbuhan. Jadi tidak peliklah jika manusia diserang oleh haiwan kerana manusia telah menceroboh habitat mereka. Kesnya lebih kurang sama sewaktu penentangan masyarakat Melayu terhadap British kerana British datang menceroboh di Tanah Melayu.

Jadi keras saya katakan ini silap kita sebagai manusia. Mari kita fikirkan bersama. Di Malaysia sebagai contohnya selalu terjadi kes orang diserang atau diganggu oleh monyet, kera atau beruk. Kes seperti ini selalu terjadi di pinggir bandar dan juga selalu juga terjadi di IPTA.

Saya pasti kebanyakkan tapak IPTA di Malaysia ini asalnya adalah hutan. Di UKM misalnya, dulu merupakan kawasan hutan. UM dan UIA juga begitu. UUM di utara semenanjung Malaysia juga sama. Semuanya berasal dari tapak hutan. Jika difikirkan, ke mana perginya haiwan-haiwan yang menjadikan kawasan hutan tapak IPTA-IPTA ini dulu pergi? Habitat mereka diceroboh dan kita menyalahkan haiwai-haiwan ini jika kita diserang.

Haiwan tidak diberi akal tetapi manusia mempunyai akal. Jadi jelas tanggungjawab untuk memikirkan penyelesai bagi masalah ini ialah manusia. Akal yang ada ini bukan asyik digunakan untuk memikirkan sumber wang, keuntungan dan sebagainya, tetapi juga untuk memikirkan apa yang terbaik untuk semua makhluk ciptaan Tuhan di atas muka bumi ini.

Pada pendapat saya, kurangkanlah pembangunan dan pencerobohan hutan. Biarkan bumi Malaysia ini kekal hijau. Biarkan haiwan-haiwan itu bahagia tinggal di hutan seperti mana kita bahagia dengan kehidupan kita. Selamat Hari Bumi saya ucapkan.

Sekian.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: