Helaian muka

Thursday, September 2, 2010

Islam Melayu, Melayu Islam?

Salam Ramadhan kepada semua. Rasanya masih belum terlambat untuk diri ini mengucapkannya. Keadaan diri yang agak sibuk sejak awal Ramadhan membataskan diri untuk mengaktifkan diri dengan blog ini. Kini kesibukan itu telah pun pergi meninggalkan diri ini dan sudah pun mempunyai masa untuk menaip dan menyampaikan rasa hati ini.

Seperti biasa apabila menghampiri sahaja bulan Ramadhan, maka akan banyak kelihatan kain rentang yang berbentuk ucapan menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa kepada sekalian umat Islam di negara kita ini. Kain rentang ini kebiasaannya adalah daripada Yang Berhormat Wakil Rakyat dan juga NGO.

Namun berlainan pula di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi, kain rentang yang aku lihat ini seperti menarik minat untuk aku berfikir mengenainya iaitu mengenai mesej sebenar yang hendak disampaikan oleh tulisan yang terpamer di dada kain rentang itu. Kain rentang tersebut adalah seperti yang terpamer di bawah.


Beginilah rupa kain rentang tersebut. Ia seperti tidak fokus kepada mesej yang utama iaitu ucapan " Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak" yang berada di bahagian atas kain rentang. Ini kerana saiz tulisan itu adalah agak kecil berbanding dengan slogan yang berada baris ketiga tulisan kain rentang itu yang tertera " Islam Melayu, Melayu Islam'. Kain rentang ini seolah-olah mengfokuskan kepada slogan di baris ketiga itu. Persoalannya apakah niat sebenar kain rentang ini dibuat dan digantung untuk tatapan umum? Adakah slogan " Islam Melayu, Melayu Islam " ini menunjukkan bahawa Islam dan Melayu itu sinonim?

Walaubagaimanapun tafsiran anda, sepatutnya kain rentang yang mengadungi ucapan untuk menyambut Ramadhan ini tidak perlu diselitkan slogan seperti itu. Fokus kepada bulan Ramadhan dan ketepikan agenda tersirat yang lain. Biarlah kita ikhlas dalam menyampaikan apa jua mesej atau maklumat kerana golongan penerima akan membentuk pelbagai persepsi seperti positif atau negatif.

Sekian.

0 comments: