Helaian muka

Thursday, May 20, 2010

Banjir Kilat Di Jalan Reko

Jika kawasan luar bandar, banjir selalunya akan terjadi apabila tiba musim tengkujuh sekitar beberapa bulang di hujung tahun dan beberapa bulan di awal tahun berikutnya. Tetapi di kawasan bandar berlainan pula fenomenanya, limpahan air akan berlaku apabila hujan lebat turun membasahi bumi. Limpahan air ini digelar banjir kilat kerana limpahan air akibat hujan yang lebat.

Limpahan air ini berlaku mungkin sahaja kerana air hujan yang banyak tetapi tiada tempat untuk disalurkan. Bumi tentu sekali tidak dapat menyerap kerana kawasan dataran di bandar ditutupi dengan tar dan batu. Manakala kawasan bukit disekeliling bandar pula habis botak dikerjakan untuk bangunkan menjadi taman perumahan. Jadi inilah hakikat yang manusia di bandar perlu terima dengan rela dan redha. Demi pembangunan dan kemudahan untuk sekalian manusia, mereka terpaksalah menerima kesan negatif hasil daripada tangan mereka ini.

Kejadian banjir kilat seperti dalam gambar yang dipaparkan ini berlaku di Jalan Reko, Seksyen 5 West Country yang berhampiran dengan Hentian Bas Kajang. Kejadian ini berlaku di waktu petang apabila hujan lebat mula turun di sekitar kawasan Bangi dan Kajang sekitar jam 4 hingga 5.

Hujan lebat yang agak lama itu telah melimpahkan air ke atas jalan dan menyebabkan kesukaran kenderaan untuk melalui jalan tersebut. Kesesakan lalu lintas telah berlaku kerana sesetengah kereta tidak berani untuk meredah air banjir kerana bimbang akan terkandas dan seterusnya mungkin akan merosakkan kenderaan.

Inilah kesan kerosakkan di bumi hasil sentuhan tangan manusia. Harapan semoga pihak yang bertanggungjawab atau pihak yang berkepentingan serta masyarakat agar lebih peka dengan isu sebegini. Pembangunan yang dirancang biarlah lebih teratur dan terurus dan mengambil kira kepentingan alam sekitar juga. Bukannya hanya memikirkan hasil keuntungan semata-mata.

0 comments: